ودي اسألكم عن ( كريم فير اند لفلي ملتي فيتامين ) أنا اشتريته قبل ثلاثة أيام و استخدمته وحسيت بحكة في وجهي وطلعت حبوب صغيرة

 حبوب صغيرة من نفس لون وجهي يعني مش حمراء و بصراحة حسيت بالخوف هل هذا عادي ؟ ؟
لأني استخدمت كريم فير اند لفلي بس مو هذا الجديد لما كنت في الثانوي وكان كلمة رووعة قليلة فيه نتيجته كانت تفتيح وصفاء وااضح ولما رحت الكلية ما استخدمته وحطيت ماكياج وما اهتميت أبداً ببشرتي وطلعت فيها حبوب وأثارها وما زلت أعاني منها عشان كذا قلت أرجع استخدمه بس ما لقيت إلا ملتي فيتامين

اجابة

ممكن يكون بسبب حاجات
زى التهاب البشرة لحساسية مكون معين
او عطور
او مثلا لو فى فيتامين سي

يستخدم ليلا فقط ولمدة نصف ساعة ثم يشطف

الحبوب ممكن تراجعى طبيبك يكتبلك مضاد حيوى اقراص لنمدة ثلاثة ايام يفيدك فيها

سؤال

انا اعانى من التهاب فى منطقة الخدود فى الوجه بقاله اسبوع تفريبا وولونها احمر وفيها خشونه باستعمل كريم مرطب جونسون ومش بتروح ووشى بيحرقنى جدا ومش عارفه اعمل ايه

الاحمرار ده سبقه احتكاك فى الخدود لأنى فى اوقات باحس ان وشى بيحرقنى جدا من غير سبب وعايزه اهرش فيه

مع العلم انى جاتلى قبل كده نفس الموضوع السنه اللى فاتت برده فى نفس الوقت ده والدكتوره قالتلى دى اكزيما من الشمس بس انا المره دى بقالى شهرين مش باطلع فى الشمس نهائى

من فضلك يا دكتور انا محتاجه نصيحة حضرتك ضرووووووووووووورى

لانى مش طايقه وشى كشكلا وحاسه انه نار من السخونه باحاول اغسله بميه علشان يهدى ومش عارفه اعمل ايه ولو المفروض اجيب كريم علشان الالتهابات اجيب ايه

اجابة

هى ممكن تكون اكزيما بالوجه وهى اللى مسببة المشكلة او حسب الاحمرار ما يظهر يعنى فى وقت الخروج للشمس ولا حتى بالبيت وكمان الاحمرار من فترة ولا لسه جديد وهكذا ولا فى فترات البرد فقط

الالتهاب بيكون له كريم كورتيزون تحت اشراف الطبيب من النوع الصعيف القوة الذى يستخدم للوجه لمدة ثلاثة اايام بعد كده المرطبات مهمة جدا للوجه وتكون افضل وانت فى البيت

ومضادات الحساسية لتقليل الحكة والهرش

ومعالجة اى جفاف لو البرد السبب