اكتب ايميلك ليصلك اخر اخبار ونصائح الموقع ولاتنسى تفعيل الرسالة التى تصلك على بريدك الألكترونى

العودة   منتدى أطباء الجلدية > :: أقسام الأطباء مصر - العرب (السعودية-العراق-سوريا-ليبيا-الاردن-الشارقة-ابوظبى) > تنسيق وزارة الصحة المصرية-خدمة نيابات-الريف-تكليف الاطباء
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الملاحظات

قديم 10-07-2011, 02:59 PM   رقم المشاركة : [11]
dr.mohamed
عابر سبيل

رعاية الوالدين
وهى اجازة تعتبر بدون مرتب ايضا
ويتطلب ان يكون مقدمها
العائل الوحيد الاسرة
او الاكبر سنا
او انه له اخ اكبر مسافر ولا يستطيع رعاية والده لدواعى السفر
يطلب منك العرض على الكومسيون الطبى وتقرير الحالة
وفى بعض المديريات يطلب تقرير الشئون الاجتماعية وهو روتينى
ويقدم الطلب الى وكيل الوزارة فى مكان عملك الاصلى

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

شاهد الشكل الجديد للموقع
dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 10-19-2011, 04:19 PM   رقم المشاركة : [12]
akimo
Junior Member

والله انتم ناس ميه ميه وربنا يجزيكم خير يا رب على المساعدات اللى بتقدموها .
انا كان عندى سؤال : انا تكليف بقالى 6 شهور وجايلى فرصة سفر كويسة وعاوز اخد اجازة اى نوع اجازة بس تتحسب من التكليف يعنى اخد نيابتى فى معادها هل ده ممكن ولا لا ؟ ولو مش ممكن يبقى ايه الحل مع العلم انى مسافر اشتغل بره بعقد وممكن اجيبه واوثقه وكل شئ بس مش عاوز نيابتى تتاخر ياريت تفيدونى يا باشا وربنا يخليكم لينا يا رب

akimo غير متواجد حالياً  
قديم 10-19-2011, 09:30 PM   رقم المشاركة : [13]
dr.mohamed
عابر سبيل

هى ممكن تعدى لانه التقديم بيبقى على النت
ولا اعتقد انه المديرية بتبعت الاجازات دكتور للوزارة
معلش روتين الوزارة بتاعنا كده

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 10-21-2011, 04:52 AM   رقم المشاركة : [14]
akimo
Junior Member

شكرا يا دكتور على الرد ... بس هل فيه حاجة قانونى اصل الكلام ده ممكن يحصل فيه تعنت وياخرو نيابتى ودى مش هتبقى كويسة بالنسبالى لا انا عاوز نيابة رمد وانت عارف انها عاوزة مجموع عالى انا جايب 78% وانت عارف ان الدفعات اللى بعد كده مجاميعها اعلى وهيكون مشكلة لو اتاخرت ونزلت معاهم انا عارف ان انا صدعت حضرتك بس ممكن تقوللى بس اسال فين عشان اطمن ولا استنى لما اتم السنة وخلاص ولا ايه؟

akimo غير متواجد حالياً  
قديم 10-21-2011, 03:14 PM   رقم المشاركة : [15]
dr.mohamed
عابر سبيل

ما هو لو سالت هيقولك لا ينفع قانونا
لكن الى ممكن ينفع الاجازة المرضى وحت لو كتبت متمارض
تقريبا دى الوحيدة التى تحسب
بس ممكن برده تسأل مسئول التحقيقات فى المكان اللى انت فيه
ومسئول شئون الاطباء فى المديرية برده علشان الاطمئنان

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 11-24-2011, 07:54 PM   رقم المشاركة : [16]
dremy
Junior Member

السلام عليكم انا عندى سؤال ممكن حضرتك تفدنى فى الجابه عليه
اولا انا اخدت نيابه ريف تخصص جلديه وقضيت فتره سته شهور فيها وبعدين سافرت للعمل خارج مصر وقالولى فى المديريه مينفعش اخد اجازه بدون مرتب واقطع سنه التدريب لانها لابد تكون متواصله
فكان الحل الوحيد انى الغيت النيابه وعدت الى التكليف فى الريف
وبالصدفه وجدت اسمى ضمن المرشحين على الجامعات
فهل من الممكن عودتى الى نيابتى مره اخرى وكيف العمل ارجوك افدنى فانا خارج مصر وفى حيره من امرى

dremy غير متواجد حالياً  
قديم 11-30-2011, 09:11 AM   رقم المشاركة : [17]
dr dalia
Junior Member

789

السلام عليكم بالنسبة ليك ده شئ جميل جدا أولا أنت محتاج نيابة الريف فى إية دية أصلا مش نيابة دية حاجة أستثنائية علشان تأخذ الماجستير وبعد أما تأخذ الماجستير ترجع تانى للريف فنصحتى بدل جه لك ترشيح وزارى كمل فى الماجستير والجامعة مالهاش علاقة بالوزارة أصلا يعنى مالهمش دخل فين مكانك يعنى ممكن تكمل الماستر وأنت برة بس فية مشكلة واحدة أن الاجازة علشان تأخذها من أدارة التدريب بيسألوك أنت مسجل وللا لا وفى الحالة دية لو أنت مش هينفع تكمل الماستر وأنت برة مصر ممكن تروح الوزارة ةتجمد الماستر لحد لما ترجع من السفر وبكدة تكون حفظت لك مكان فى الماجستير والله الموفق

dr dalia غير متواجد حالياً  
قديم 12-20-2011, 02:20 AM   رقم المشاركة : [18]
ramitropic
Guest

افتراضي سوهاج

انا زوجتى تعمل بقنا كميعدة جامعية و هى تقيم بسوهاج هى يوجد ما يسمى بقانون لم شمل الاسرة لنقلها لسوهاج

قديم 12-20-2011, 08:49 PM   رقم المشاركة : [19]
dr.mohamed
عابر سبيل

الجامعة للاسف لابد من موافقة رئيس الجامعة
وله صلاحيات
بس ممكن حضرتك تجرب اليومين دول
يمكن يكون الامور اسهل

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 12-26-2011, 05:45 PM   رقم المشاركة : [20]
sherif
Guest

اولا الف الف شكر لهذا الموضوع الرائع والمعلومات الدقيقة

ارجو استكمال شرح طريقة ومتطلبات وشروط الحصول على اجازة بدون مرتب بغرض السياحة

وشكراً مقدماً