اكتب ايميلك ليصلك اخر اخبار ونصائح الموقع ولاتنسى تفعيل الرسالة التى تصلك على بريدك الألكترونى

العودة   منتدى أطباء الجلدية > استفسارات فى مصر-بالكويت-بالرياض-جدة-دبى-البحرين-قطر-المغرب-لبنان-الاردن-العراق-سوريا-الامارات-عمان > عيادة العناية بالشعر-هير كلينك
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الملاحظات

قديم 10-27-2011, 11:55 PM
dr.mohamed dr.mohamed غير متواجد حالياً
عابر سبيل

Oo5o0000 امبولات اناستيم لعلاج تساقط الشعر

اناستيم امبولات
الفرنسية التى تستخدم لمنع تساقط الشعر

اقتباس:
ارجوا تفيدني يا دكتور لو سمحت وهل اناستيم يطلع الشعر ولا لا

الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	اناستيم.jpg‏
المشاهدات:	7890
الحجـــم:	8.0 كيلوبايت
الرقم:	235  
التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 10-27-2011, 11:58 PM   رقم المشاركة : [2]
dr.mohamed
عابر سبيل

يا ريت حضرتك تأكدى بس المنتح هل هو المقصود بالسؤال علشان اجاوبك

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية

شاهد الشكل الجديد للموقع
dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 11-25-2011, 04:24 PM   رقم المشاركة : [3]
emy
Junior Member

دكتور ايه رايك فى امبولات vichy للشعر

emy غير متواجد حالياً  
قديم 01-06-2012, 11:12 PM   رقم المشاركة : [4]
safysafaa
Junior Member

شعرى تساقط جدا فى فترة الرضاعه امبولات الاكرينال مناسبه لشعرى فى هذه الحاله ولا الانستيم وممكن اعملهم مع حمام بخار لنتيجه افضل ولا لاء.مع العلم ان شعرى مكنش ثقيل جداا كان معقول يعنى واصبح الان خفيف جدا

safysafaa غير متواجد حالياً  
قديم 01-07-2012, 12:54 AM   رقم المشاركة : [5]
dr.mohamed
عابر سبيل

فترة تساقط الشعر تكون بعد الولادة بشهر حتى ستة اشهر
بعدها يكون الحل للتساقط هو التغذية والعلاج بالفيتامينات الجيدة
فى حال كان السبب هو الوادة والرضاعة لانه الجسم بيفقد مواد بالجسم مع الدم ومع الرضاعة
وبيتم تعويضها بسهولة بعد مرور ستة اشهر من الرضاعة

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 01-07-2012, 02:07 AM   رقم المشاركة : [6]
safysafaa
Junior Member

'طب يعنى اى نوع فيهم افضل لحلتى لو عيزه تغذيه ذياده لشعرى ليتحسن اسرع واعملو مع حمام بخار ولا لاء

safysafaa غير متواجد حالياً  
قديم 02-19-2012, 03:55 PM   رقم المشاركة : [7]
غير مسجلsun
Guest

Oo5o0000 اكرينال

انا جبت انبولات اكرينال ومش عارفة استخدمها ازاى انا قريت النشرة المرفقة بس بصراحة حساها كتير اوى وهيكون تكلفة عالية اوى فعملت بحث على النت من تجارب اشخاص ولاقيت الاتى :
1- فية ناس استخدمها مرتين بالاسبوع لمدة شهر ثم مرة بالاسبوع لمدة شهر اخر
2- فية ناس استخدموها مرتين بالاسبوع لمدة شهرين
3- فية ناس استخدموها اول اسبوع يوم ورا يوم وتانى اسبوع كل يومين وتالت اسبوع كل تلت ايام ثم مرة بالاسبوع بعد كيدة

اية الصح واية الاحسن
وانا سمعت انة لازم يسحب تدريجيا لانة لو وقف مرة واحدة يسبب تساقط للشعر صح الكلام ولا واسفة على الاطالة

قديم 02-19-2012, 08:45 PM   رقم المشاركة : [8]
dr.mohamed
عابر سبيل

امبولات اكرينال

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 07-06-2012, 01:14 AM   رقم المشاركة : [9]
ام ليليان
Junior Member

Oo5o0000 ممكن جواب يادكتور

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو سمحت يادكتور محمد انا من اكتر من خمس سنين وانا شعرى بقى خفيف يعنى نزل كتير اكتر من نصفه بدون مبالغه بعد ماكان تقيل جدا وكان ناعم بقى خفيف اوى وجاف جدا لدرجه انه بيتقصف من النصف ويقع ومقصف من اطرافه وحالته صعبه جدا اولا اعرفك بنفسى انا مدام مريم عندى 25 سنه حاليا ام لطفله عندها 50 يوم بس من قبل ما اتجوز وانا شعرى تعبان وجربت بانتكس لوسيون وفيفيدول زيت وكشفت الدكتوره كتبت لى على بانتوجار ولوسيون احط منه خمس مرات فى اليوم وكل مره اغسله حسيت ان شعرى هيدوب فبطلته اما بالنسبه لوزنى قبل الحمل كان 54 كيلو وطولى 153 بس بعد الولاده مش تخينه اوى يعنى كيلوات بسيطه اما بالنسبه للانيميا فهى مش جامده الدكتور كن قال انها بسيطه جدا وانا حامل كانت النسبه اكتر من 12 ومعملتش اى تحاليل للغده لان الحمد لله الدكتور متوقعش انى اكون عندى مشاكل فيها وبالنسبه للدوره كانت بتيجى كل 35 يوم او كل شهر والدكتوره قالت كده بتكون منتظمه اما حاليا انا مش عارفه هى منتظمه ولا لا لانها جات قبل الاربعين وخلصت اليوم الاربعين وبعد كده باسبوعين او 10 ايام جاتلى تانى
دا بانسبه للدوره اما بالنسبه للوصفات الطبيعيه كانت بتجيب نتيجه بسيطه جدا بس كانت بتجيب وبانتكس جاب نتيجه بس بعد كده لاه
فانا عاوزه حضرتك توصف لى علاج ومش مهم السعر مهما كان غالى انا موافقه مع العلم انى بارضع طبيعى ولو سمحت انا الوصفات بتسمر شعرى ممكن اعرف ايه السبب بس بانتكس هو اللى رجع شعرى للونه الطبيعى (احمر) اما باقى الوصفات الطبيعيه كانت بتسود شعرى
ولوسمحت ممكن كمان سؤال انا اثناء الحمل وبعد الولاده فى اماكن اسودت اوى واغمقت مثل المنطقه الحساسه ومنطقة ما تحت الثدى واسفل البطن لو ممكن توصف كريم او اى وصفه ترجع جسمى ابيض تانى
انا اسفه جدا على الاطاله بس حبيت اعرفك كل شئ وشكرا وارجوا الرد فى اسرع وقت وجزاكم الله خير

ام ليليان غير متواجد حالياً  
قديم 07-06-2012, 05:21 PM   رقم المشاركة : [10]
dr.mohamed
عابر سبيل

بالنسبة لتساقط الشعر
اسبابه كثير وبما انه بدأ من خمس سنوات
يبقى لازم نشوف اقرب الاسباب
اما طرق خاطئة من كريمات وفرد او حتى شامبوهات معينة او صبغات
او تساقط تبع الجينات الخاصة بك
وخاصة انه انت ذكرتى خفيف اوى ودى لفظ بيبقى موجود مع المشكلة الوراثية

فترات الحمل والولادة طبيعى يتساقط الشعر ويقل ولا يعود كما كان قبل الثلاثة الاشهر الاولى من الارضاع بدرجة مختلفة

شوفى موضوع

اسباب تساقط الشعر

وبالنسةب للعلاجات حاليا التغذية الجيدة مهمة جدا حتى ثلاثة اشهر لانك فى مرحلة ارضاع
ثانيا تذكرى لا تتناولى الفيتامينات اكثر من ثلاثة اشهر للشعر

بالنسبة للسمار للشامبوهات كثير بسيي اللون البنى والحكة بس علشان انت شعرك لونه افتح قليلا فحسيتى بالفرق

وده عادى اثر جانبى لبعض الشامبوهات او ما يوضع على الشعر

الاسمرار فى الجسم خلال الحمل يحث تغيرات هرمونية تسبب الاسمرار وطبعا فى اماكن بيزيد فيها اللون

بعد ستة اشهر من الارضاع بيكون العلاج فى حالة عدم عودة اللون طبيعى
لانه فى الغالب وبنسبة كبيرة يرجع طبيعى بعد استقرار الوضع للجسم ما قبل الحمل والولادة

بعد ذلك نستخدم كريات تحتوى على مواد طبيعية لو الاسمرار استمر
حتى لا يكون هناك اى مساكل غير معروفة بالنسبة للارضاع واخذ كريمات تفتيح
ده موضوع شوفيه

كريمات التفتيح والحمل

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع